زیارتگاه های مشهد

  • محمد جواد دریانورد
  • دوشنبه ۲۳ فروردين ۹۵
  • ۲۳:۴۳

حرم امام رضا (ع)

حرم علی بن موسی الرضا، که با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، دربرگیرنده آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد، ایران است. این مجموعه در سال ۱۳۹۲ خورشیدی ۷۰ هکتار مساحت داشته و دارای ۲۶ رواق (بنای سرپوشیده) و ۹ صحن (فضای باز) و ۶ مدخل ورودی به نام بست است.

 

علی بن موسی الرضا در ۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ قمری در مدینه متولد شد و در سن ۵۵ سالگی به دست مامون عباسی کشته شد. در ادب فارسی روضه به معنی باغ و گلستان و گلزار است و محل مضجع و در برگیرنده پیکر علی بن موسی‌الرضا را روضه منوره می‌خوانند. این مکان شامل فضایی مربع شکل که مساحت آن ۱۸۹٫۰۳ متر مربع بوده که از این فضا ۱۷٫۱۵ متر مربع آن مساحت ضریح می‌باشد. روضه منوره از طریق چهار صفه بزرگ در چهار جانب به داخل و خارج حرم مرتبط می‌شود.



امام زادگان تبادکان ( 5 تن )

تبادکان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد و واقع در شمال شرق این شهر و در امتداد بلوار طبرسی شمالی می باشد.
این روستا دارای ۵ امامزاده می‌باشد که از سال ۱۳۸۶ توجه مردم مشهد به آن جلب شد و از همان زمان ساختن بنا و بقعه برای ایشان شروع گردبد. همچنین در یکی از حسینیه‌های این روستا یکی از بزرگان فرقه ذهبیه به نام شیخ تاج الدین حسن کارندهی دفن شده است. در زمین‌های شمالی این روستا نیز قبرهای بسیار تاریخی وجود دارد که مردم منطقه به آن قبرهای گبرها می‌گویند. به طور کلی می‌توان روستای تبادکان را یکی از تاریخی‌ترین روستاهای اطراف مشهد و همچنین توس قدیم به شمار آورد.
بنا به گفته های بزرگان و کهنسالان روستا کلمه تبادکوه ترکیبی از سه کلمه (( ته )) به معنی پایین یا زیر , (( باد )) که همان باد یا نسیم می باشد و واژه (( کوه )) که منظور رشته کوه شمالی روستا که امتداد رشته کوه البرز است و منظور از آن جایی ست که در امتداد مسیر وزش باد از کوه می باشد.
تصویری از زائر سرا و مصلی امام زادگان در یک روز مه آلود 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان و ویکی پدیا ( درباره تبادکان )

  • نمایش : ۷۶۶
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    رزرو هتل،هتل آپارتمان ،زائر سرا و... در مشهد مقدس , مشاور و پیمانکار تامین نیروی انسانی جهت اماکن اقامتی و هتلی
    تلفن : 09152030409- 05133662223
    دنبال کنندگان ۳ نفر
    این وبلاگ را دنبال کنید