آثار باستانی مشهد

  • محمد جواد دریانورد
  • دوشنبه ۲۳ فروردين ۹۵
  • ۲۳:۴۴

مصلی مشهد

نگاهی به جاذبه هی گردشگری مشهد

بنای مصلی با قدمتی بیش از 350 سال در فاصله یک کیلومتری ضلع شرقی میدان پنجراه پائین خیابان معروف به نواب صفوی در کنار بلوار مصلی واقع است ظاهرا در گذشته این بنا از نظر موقعیت در مکانی قرار داشته که نظر هر مسافر یا زائر تازه وارد در عزیمت به مشهد مقدس را از بیرون حصار شهر به سوی دروازه پائین خیابان بخود جلب می‌نموده است. مصلی از نظر نقشه وطرح کلی ساختمان شامل ایوانی مرتفع و دو ایوانچه منتهی به فضاهای چهار ضلعی در طرفین بصورت قرینه است که ایوان آن رو به قبله و بر فراز فضاهای مربع یا رواق گنبدهایی کم خیز بنا شده است. تنها محراب بنا در دیوار انتهایی ایوان رو به قبله ایجاد شده و علاوه بر دارابودن تزئینات متنوع نام معمار حاجی شجاع‌بنای اصفهان در کتیبه پیشانی آن نقش شده است در بخش انتهایی تزئینات لبه طاق ایوان ودر دو سوی آن اشعاری به فارسی با قلم شیوای نستعلیق به رنگ زرد بر زمینه آبی نگارش یافته که ماده تاریخ ایجاد بنا در ابیات آن نهفته است. به استناد این کتیبه بنای مصلی در زمان شاه سلیمان از سلاطین صفویه در سنه 1087 ه. ق بنیان گردیده است.

روستای پاژ

نگاهی به جاذبه هی گردشگری مشهد

روستای پاژ زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در پانزده کیلومتری شمال شهر مشهد در تقاطع جاده کارده به کلات نادری واقع شده است به استناد متون تاریخی و ادبی بر جای مانده این روستا زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است بطوریکه نگاشته‌اند حکیم حماسه سرای ایران در سال 329 یا 330 هجری قمری در همین روستا چشم به جهان گشود و در سن 30 سالگی نظم شاهنامه را آغاز و پس از صرف 35 سال اشعار حماسی خود را بنام شاهنامه به پایان رسانید و به روایت مشهور سال 416 ه. ق به دیار باقی شتافت روستای فعلی پاژ دااری 800 هکتار مساحت است که از مجموع آن حدوداً 4 هکتار به بخش مسکونی اختصاص یافته است بخشی از فضای مسکونی روستا در میان آن و بقیه بر ورای تپه‌ای موسوم به قلعه بلند مکانی که بنظر می‌رسد در گذشته محل اصلی و هسته مرکزی دهکده پاژ بوده زیرا پیرامون آن تا چندی قبل خندقی وجود داشت که جهت ممانعت از پیشروی مهاجمین آن را پر از آب می‌تموده‌اند بجز تپه موجود در فاصله تقریبی پانصد متر از پشته اولیه بلنددیگری نمایان است که در نزد اهالی به قلعه کهنه پاژ معروف است سفالهای رنگارنگ و لعابدار پراکنده بر روی این بلندی نشانه ای از تداوم مدنیت پاژ در سدهای اولیه بعد از اسلام تا قرن نهم و دهم هجری است.

فرهنگسرای بهشت ( بوستان مفاخر )

ساختمان این فرهنگسرا متعلق به دوره پهلوی اول میباشد و در سال 1310 ساخته شده و اولین کاربری آن دبیرستان مستوفی و بعد آن تالار عروسی بوده است.

نگاهی به جاذبه هی گردشگری مشهد

عمارت فرهنگسرای بهشت در غرب بولوار مدرس یا دروازه طلایی و در ضلع جنوبی آن،همچنان استوار است.

امام زادگان تبادکان ( 5 تن )
تبادکان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد و واقع در شمال شرق این شهر و در امتداد بلوار طبرسی شمالی می باشد.
این روستا دارای ۵ امامزاده می‌باشد که از سال ۱۳۸۶ توجه مردم مشهد به آن جلب شد و از همان زمان ساختن بنا و بقعه برای ایشان شروع گردبد. همچنین در یکی از حسینیه‌های این روستا یکی از بزرگان فرقه ذهبیه به نام شیخ تاج الدین حسن کارندهی دفن شده است. در زمین‌های شمالی این روستا نیز قبرهای بسیار تاریخی وجود دارد که مردم منطقه به آن قبرهای گبرها می‌گویند. به طور کلی می‌توان روستای تبادکان را یکی از تاریخی‌ترین روستاهای اطراف مشهد و همچنین توس قدیم به شمار آورد.
بنا به گفته های بزرگان و کهنسالان روستا کلمه تبادکوه ترکیبی از سه کلمه (( ته )) به معنی پایین یا زیر , (( باد )) که همان باد یا نسیم می باشد و واژه (( کوه )) که منظور رشته کوه شمالی روستا که امتداد رشته کوه البرز است و منظور از آن جایی ست که در امتداد مسیر وزش باد از کوه می باشد.
تصویری از زائر سرا و مصلی امام زادگان در یک روز مه آلود 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان و ویکی پدیا ( درباره تبادکان )

  • نمایش : ۹۳۳
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    رزرو هتل،هتل آپارتمان ،زائر سرا و... در مشهد مقدس , مشاور و پیمانکار تامین نیروی انسانی جهت اماکن اقامتی و هتلی
    تلفن : 09152030409- 05133662223
    دنبال کنندگان ۳ نفر
    این وبلاگ را دنبال کنید